The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz

Aaron Swartz 2

(Brian Knappenberger, 105 min. 2014)

Begin vorig jaar maakte de 26-jarige internetondernemer en activist Aaron Swartz een einde aan zijn leven. De voortslepende juridische strijd met de Amerikaanse overheid waarin hij verzeild was hem te veel geworden. The Internet’s Own Boy werpt aan de hand talrijke interviews en archiefmateriaal een licht op Swartzʼ briljante geest, zijn korte carriére en een donkere kant van de Amerikaanse politiek. Daarnaast is het een ode aan zijn geestdrift en zijn strijd voor een nobele zaak. 

Hoogbegaafd
Swartzʼ was een leergierig wonderkind met een grote affiniteit voor computers en techniek. Als kleuter leerde hij op eigen initiatief lezen en enkele jaren later wist hij eigenhandig een pinautomaat te bouwen. Toen hij 12 jaar was bouwde hij vanuit zijn slaapkamer aan The Info Network, een voorloper van het huidige Wikipedia en hielp hij RSS (Really Simple Syndication) verder te ontwikkelen. Door zijn talent en kunde zou Swartz zich al snel in de kijker spelen van volwassen experts. ʻʻAaron was very young, but he understood the technology and saw that it was imperfect a sought ways to make it better,ʼʼ vertelt zijn voormalig huis genoot Peter Eckersley.

Visionair
Het ʻverbeterenʼ schuilde volgens Swartz vooral in het toegankelijk maken van informatie en het democratiseren ervan. Bepaalde vormen van copyright waren hem een doorn in het oog evenals de ontsluiting van overheidsdocumenten. Dit leidde tot de creatie van Creative Commons, waarmee makers aan kunnen geven wat er met hun materiaal mag gebeuren. Deze verschuiving van ʻall rights reservedʼ naar ʻsome rights reservedʼ, zou de opmaat vormen voor grotere projecten waarmee Swartz uiteindelijk de overheid tegen zich in het harnas zou jagen. Zoals Tim Berners-Lee, de uitvinder van het wereldwijde web becommentarieerd: ʻʻI think he was trying to make the world work. He was trying to fix it.ʼʼ

internet_own_boy 2Voorbeeldfunctie
Hoewel het Swartz in financiële zin voor de wind ging, was hij op persoonlijk vlak niet tevreden. Hij mat zijn succes eerder in termen van maatschappelijke impact van zijn daden en voelde geroepen om met zijn talent een werkelijk verschil te maken. Zijn politieke bevlogenheid maakten van hem een posterboy voor betere wetgeving omtrent privacy en auteursrecht. Maar wie de status quo wil doorbreken moet echter uit stevig hout gesneden zijn. Dat ontdekte Swartz toen hij besloot op grote schaal juridische documenten te downloaden om voor iedereen toegankelijk maakte. Aangezien hier (om onduidelijke redenen)  veel geld mee verdiend werd, zou de FBI er zich mee gaan bemoeien: tot grote schrik van de gevoelige Swartz. Wat volgde was een strijd met vele rechtszaken die zich grotendeels in de publieke afspeelde, maar Swartz persoonlijk diep zouden raken. ʻʻThey wanted to make an example out of him, or else they’d dropped the case a long time ago,ʼʼ vertelt zijn vader in een interview. De strijd zou financieel, fysiek en mentaal een zware trekken. De anders zo optimistische Swartz raakte gedeprimeerd wat hem uiteindelijk fataal zou worden.

Voortzetting van de strijd
Aaron Swartz stond voor iets belangrijks en dat wil deze documentaire graag laten zien, mede door het project zo kort na zijn dood te starten. De film is daarmee een vehikel om de aanklacht van de hoofdpersoon impliciet verder kracht bij te zetten. En daar is tevens haast bij, want als wij de verhalen van de geïnterviewden mogen geloven, zitten wij voor we het weten gevangen in een web van leugens en is onze democratie gedoemd te mislukken. In dit licht lift de film mee op de oproer die door de Snowden-onthullingen is ontstaan, of dichter bij huis, de plannen van bijvoorbeeld minister Plasterk om de sleepnet-surveillance mogelijk te maken.

Conclusie
The Internet’s Own Boy is daarmee zowel een aanrader voor mensen die nog nooit van Swartz gehoord hadden als voor fans en andere geïnteresseerden in de huidige ontwikkelingen van het internet met in het bijzonder haar snijvlak met de politiek. Hoewel Swartzʼ uitvindingen technisch complex zijn, wordt hier voor het kijkgemak niet al te diep op ingegaan. De relaties met familieleden, vrienden en experts, en de impact van zijn dood krijgen meer gewicht. Overigens wordt dit laatste niet dramatisch uitvergroot, wat de documentaire tot een afgewogen en vlot geheel maakt. Daarnaast zal dit fraai verfilmde levensverhaal van Swartz ook menig entrepreneur kunnen bekoren. Na het zien van de film kun je namelijk alleen maar gissen naar welke baanbrekende innovaties hij had ontwikkeld wanneer hij nog leefde.

Over yourisepp

Filmrecensies, filmtheorie en meer...
Dit bericht werd geplaatst in Filmrecensies en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s