Morris verrast met bizar en komisch liefdesverhaal

Tabloid

(Errol Morris, 2010, 87 min.)

In tegenstelling tot zijn voorgaande documentaires zoals Standard Operating Procedure (2008) en The Fog Of War (2003) is Errol Morris’ nieuwste film Tabloid lichtvoetig en komisch van toon. De vreemde figuren, de nog veel vreemdere verhalen en de suggestieve stijl van Morris zelf, maken deze documentaire tot een van de meest hilarische van de afgelopen tijd.

Wat hebben een Mormoonse priester, de Britse roddelbladen en de eerste gekloonde hond ter wereld met elkaar gemeen? Niets zou je denken, maar de hoofdpersoon in Errol Morris’ nieuwste documentaire Tabloid verbindt deze drie zaken wel degelijk met elkaar. De film vertelt het fabuleuze verhaal van Joyce McKinney. Zij is een voormalig Miss Wyoming met – naar eigen zeggen – een iq van 168, die in de jaren zeventig het nieuws haalde met het even bizarre als humoristische verhaal over de ‘kidnapping’ en ‘verkrachting’ van Kirk Anderson, een Mormoonse priester in opleiding die missiewerk verrichtte in Engeland. De “Manacled Mormon Sex Slave Story” werd een van de meest gerapporteerde verhalen in de geschiedenis van de Britse media, maar volgens McKinney zat de vork heel anders in de steel.

Evenals zijn vorige films bestaat Tabloid voor het grootste gedeelte uit interviews die Morris met behulp van zijn ‘interrotron’ maakte. Via een teleprompter zien de geïnterviewden Morris’ gezicht waardoor zij recht in de camera kijken en zich direct tot de kijker richten. Morris houdt zich in de interviews op de achtergrond en laat zijn subjecten het liefst lange monologen voeren. De filmmaker valt in deze documentaire echter des te meer op door zijn suggestieve montage en gebruik van titels, die als schreeuwende krantenkoppen in beeld verschijnen: IMPOTENCE! RAPE! SPREADED EAGLE! Dit moet echter eerder als een knipoog van de filmmaker beschouwd worden dan als een aanklacht tegen zijn onderwerp. Door de vele anekdotes over McKinney en de speelse montage ligt het tempo hoog en drijft Morris een lichte, humoristische spot met zijn subjecten. Tabloid heeft, zoals de titel al aangeeft, sterk de allure van een roddelblad, alleen is deze film op een veel vernuftigere manier opgebouwd.

 

Kirk Anderson

De excentrieke Joyce McKinney is een Godsgeschenk voor iedere filmmaker: een praatgrage, zelfingenomen vrouw met een geheel eigen voorstelling van zaken. Eind jaren zeventig ontmoette zij haar prins op het witte paard Kirk Anderson, een jonge Mormoonse priester in opleiding. Geheel onverwacht was hij naar Surrey vertrokken om daar missiewerk te verrichten, maar dit liet McKinney niet zomaar gebeuren. Volgen haar was haar verloofde veranderd in “cult-Kirk”, compleet gehersenspoeld door de sektarische Mormonen. Hierop besloot zij met een bodyguard, een vriend en een piloot naar Engeland af te reizen om haar geliefde terug te halen: desnoods met geweld. Met een neppistool drong zij de kerk binnen en nam Kirk mee in haar auto naar een huisje (of “Love cabin”), in Devon waar zij een wilde nacht beleefden. Een schuldgevoel ten aanzien van zijn geloof zou Kirk daarna weer naar de armen van zijn kerk hebben gedreven, waarna McKinney aangeklaagd zou worden wegens verkrachting.

De pers kreeg lucht van het verhaal en deed uitgebreid verslag van de rechtszaak. Hierdoor groeide McKinney uit tot een ster die rode lopers betrad, een schare fans had en gezien werd met rocksterren als Keith Moon. Dit leidde vervolgens tot een reeks van absurde gebeurtenissen: ze ‘verliet’ Engeland door reisdocumenten te vervalsen en zich voor te doen als een doofstomme. Ze wist de douanen te passeren met haar dertien koffers vol krantenknipsels van de rechtszaak. Het wroeten van de pers in haar persoonlijk leven bracht ook aan het licht dat zij in het verleden als naaktmodel had gewerkt. McKinney zou later bezwijken onder deze onheuse bejegeningen aan haar adres. Zij raakte in een diep dal en zou door haar pleinvrees een periode niet meer de staat op durven. Het was een lange tijd stil rond haar totdat zij in 2008 wederom het nieuws haalde: ditmaal vanwege haar hond Booger.

Tabloid is door de reeks bizarre verhalen en de vele kleurrijke figuren ongetwijfeld een van de grappigste films van het afgelopen jaar. Hoewel McKinney overtuigd is van haar eigen gelijk, spreken de vele andere geïnterviewde betrokkenen haar verhaal vaak tegen. De zoektocht naar de waarheid neemt in Tabloid, net als in Morris’ eerdere werk, een belangrijke plaats in. In deze documentaire zal zij ook ergens in het midden liggen, maar dit is – evenals de verhalen in de roddelbladen – van minder belang dan het bieden van vermaak. Het verhaal van Tabloid zul je na het kijken dan ook snel willen delen met je vrienden.

Over yourisepp

Filmrecensies, filmtheorie en meer...
Dit bericht werd geplaatst in Filmrecensies en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s