Samsara-cinema

Enter The Void

(Gaspar Noé, 2010)

Het Tibetaanse dodenboek en zijn ervaringen met hallucinogene middelen vormden de voornaamste inspiratiebronnen voor het maken van de film ENTER THE VOID. Deze nieuwste film van de Argentijnse-Franse cineast Gaspar Noé is een psychedelische en cinematografische trip die in het teken staat van een buitenlichamelijke ervaring. Het is zeker geen makkelijke zit voor vele filmkijkers, maar anderzijds een instant culthit voor psychonauten en degenenen die van excentrieke bioscoopervaringen houden.

Inmiddels staat regisseur Gaspar Noé bekend om zijn shockerende en ontoegankelijke films. Irréversible (2002) spant met zijn minutenlange verkrachtingscène, misselijkmakende soundtrack en achterwaartse vertelwijze de kroon binnen zijn oeuvre. ENTER THE VOID pakt de kijker in dit opzicht wellicht iets minder hard aan maar stelt hem door de vorm, perspectief en duizelingwekkende camerabewegingen wel op de proef.

De gehele film neemt de toeschouwer het eerstepersoonsperspectief van Oscar in (Nathaniël Brown), een Canadese twintiger die in Tokyo woont en zijn tijd voornamelijk in bedwelmde staat doorbrengt. Om aan de kost te komen begint hij zelf ook te dealen. De verhaallijnen in de film zijn opzettelijk summier gehouden ten behoeve van de ervaring van de kijker. Oscar en zijn zusje Linda (Paz de la Huerta) verloren op jonge leeftijd hun ouders in een auto-ongeluk en groeiden gescheiden van elkaar op in verschillende pleeggezinnen. Als kinderen sloten zij een al pact om nooit van elkaars zijde te wijken en Oscar zwoer zijn zusje niet in de steek te laten. Dit pact vormt de enige motivatie voor Oscars dolende ziel nadat hij wordt doodgeschoten door de politie en in het schemergebied tussen leven en dood belandt. Het zijn voornamelijk Oscars ervaringen met het middel DMT en zijn ambigue positie op het astrale vlak die Noé op verbluffende wijze verbeeld en de film onderscheidend maakt.

De toeschouwer krijgt enige houvast door een korte uitleg over deze halfdode staat via een verwijzing naar ‘Het Tibetaanse dodenboek’. Oscars ziel is zo beschouwd gevangen in de staat van samsara: hij doolt tussen verschillende staten van seksuele aantrekking, zijn (jeugd)trauma en zijn onwetendheid dat hij dolende is. Deze eindeloze slingerbeweging vindt ook plaats tussen Oscars verleden heden en toekomst en zal pas eindigen wanneer zijn ziel een nieuw lichaam vindt.

Het eindeloze dolen van Oscars ziel wordt voelbaar gemaakt door de duur van de film. Al vrij snel vindt de hoofdpersoon de dood in het toilet van een gure discotheek in Tokyo. Het leeuwendeel van de film bestaat uit een zeer hypnotiserend visueel spektakel waarbij de kijker met Oscar meedrijft boven de sinistere praktijken in een in neonlicht gehuld Tokyo. Louche stripclubs, ongure steegjes en fluorescerende peeskamers wisselen elkaar in hoog tempo af. Het is vooral het adembenemende camerawerk, inclusief een aantal onconventionele camerastandpunten die ENTER THE VOID tot een hoogstandje van de ‘Cinema narcotica’ maken. Het is een uiterst originele film en een absolute must-see voor liefhebbers van alternatieve cinema. Noé’s onconventionele manier van filmen zal zeker niet door de meeste mensen gewaardeerd worden. Evenals bij Irréversible waren er ook bij deze film een aantal walk-outs te bekennen. De film is naar mijn mening uitermate geschikt voor mensen die hun ego, evenals hun opvattingen over wat cinema wel en niet vermag, even opzij durven te zetten en een sprong in het onbekende durven te wagen. De gevolgen daarvan kunnen nog dagen na het kijken voelbaar zijn.

Over yourisepp

Filmrecensies, filmtheorie en meer...
Dit bericht werd geplaatst in Filmrecensies en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s